Discovery Human Nature Forum

Świat => Wszechświat => Astronomia => Wątek zaczęty przez: wiesiek w Luty 03, 2013, 02:41:39 pm

Tytuł: Gliese 581 - niespełnione nadzieje?
Wiadomość wysłana przez: wiesiek w Luty 03, 2013, 02:41:39 pm
Gdy w kwietniu roku 2007 zaobserwowano dwie planety krążące wokół czerwonego karła Gliese 581 astronomowie, różnej maści naukowcy badający wrzechświat, poszukiwacze pozaziemskiego życia zainteresowali się "nowym" układem planetarnym. Wydawało się, że odkrycie "drugiej ziemi" jest w zasięgu ręki.

Planety Gliese 581 c oraz d są kilkukrotnie masywniejsze od Ziemi. Stwierdzono, że jedna z nich (d) krąży blisko zewnętrznej krawędzi ekosfery i może być planetą skalistą lub oceaniczną czyli swoistym wodnym światem!
Dalsze obserwacje nie potwierdziły niestety tych rewelacji. Choć im do końca nie zaprzeczyły okazało się, że planeta d znajduje się prawdopodobnie w synchronicznej rotacji z jej słońcem co oznacza, że nie obraca się wokół własnej osi. Jedna strona planety jest zawsze zwrócona w kierunku gwiazdy macierzystej i co za tym idzie jasna oraz gorąca, druga pogrążona w wiecznych ciemnościach - zimna. Zdaniem naukowców uniemożliwia to zaistnienie na powierzchni Gliese 581 d życia w znanej nam formie. Symulacje komputerowe ukazują gęstą atmosferę globu, opartą na dwutlenku węgla.
Opisywana planeta została odnaleziona przez zespół Stéphane'a Udry'ego z Observatoire de Genève w Szwajcarii. Odkrycia dokonano za pomocą należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego urządzenia do pomiarów radialnych prędkości gwiazd HARPS, zainstalowanego na 3,6-metrowym teleskopie w Obserwatorium La Silla w Chile.

Słów kilka o samej gwieździe. Gliese 581 jest to czerwony karzeł typu widmowego M2,5V. Świeci słabiej niż nasze słońce. Znajduje się w gwiazdozbiorze Wagi. Jest oddalona 20,3 roku świetlnego od Ziemi.

Kontrowersyjny układ planetarny.
Do października 2010 roku ogłoszono odkrycie 6 planet okrążających Gliese 581, z których istnienie dwóch ostatnich zostało zakwestionowane. Pierwszą odkrytą planetą w układzie była Gliese 581 b (sierpnień 2005) o masie nieco mniejszej od masy Neptuna. Jest to największe ciało niebieskie krążące wokół interesującej nas gwiazdy. Kontrowersje wzbudziło odkrycie w 2010 roku następnych planet: Gliese 581 f i g. Parametry fizyczne i orbitalne obu globów sugerowały, że planeta g jest skalista i krąży w środkowej części ekosfery swojej gwiazdy. Na jej powierzchni może się zatem utrzymywać woda w stanie ciekłym. Wiele wskazywało, że jest to ciało niebieskie najbardziej podobne do Ziemi spośród wszystkich dotąd odkrytych. Opublikowane niedługo później dane ze spektrometru HARPS istnienia globów jednak nie potwierdziły. Szczegółowe analizy tych danych również podważyły byt rzeczonych planet.

Układ Gliesie 581 nie spełnił więc rozbudzonych przezeń nadziei i oczekiwań. Wciąż jednak istnieje szansa, że jest tam coś więcej niż tylko kolejne martwe światy.

Artykuł w "Wirtualnej Polsce" o Gliese 581 g.
Tytuł: Odp: Gliese 581 - niespełnione nadzieje?
Wiadomość wysłana przez: Siri w Luty 03, 2013, 08:38:50 pm
Cytuj
Badacze uznali, że - gdyby ludzie kiedykolwiek chcieli osiedlić się na nowej planecie - najkorzystniejszym miejscem do życia byłaby dla nas strefa na granicy nocy i dnia

Ciekawe jakby to wyglądało  /mysli

Idziesz dwa metry w jeden bok masz dzień.
Idziesz dwa metry w drugi bok masz noc.

Można by wybierać czy się chce dzień czy noc?